maandag 2 februari 2015

Computerbeurten

Wanneer leerlingen klaar zijn bij mij in de klas mogen ze naar het keuzetouw (wat dit precies is leg ik later nog wel een keertje uit). Op de computer gaan is hier bijna elke keer een mogelijke keuzeopdracht. 
Ik laat mijn kinderen in de klas telkens op Bingel (Van In) gaan. In het begin van het schooljaar heb ik hen aangeleerd hoe ze dit zelfstandig kunnen opstarten en afsluiten. Op deze manier kunnen de kids zelfstandig aan de slag.
Ook is het zo dat wij met een taal- en rekenmethode van Van In werken. Dit is handig want dan kunnen de kids oefeningen op hun niveau maken en kan ik dit thuis telkens controleren ( Leerkrachten hebben een aparte login waarmee ze alle resultaten en fouten van de kinderen van hun klas kunnen bekijken.)
Bij de computer hangt een gelamineerd beurtenblad. Kinderen die al aan de beurt geweest zijn zetten met een bordstift een kruisje bij hun naam. Wanneer ze een andere keer klaar zijn mogen ze ook op de computer, maar als er een kindje nadien klaar is die er op wil en nog geen kruisje heeft moet de andere zijn plaats afstaan. Zo kan ik er op toezien dat iedereen een keertje op de computer kan. Kids die bijna nooit eerder klaar zijn hebben dus ook geen kruisje. Zij krijgen in hoekenwerk dan als eerste de kans om op de computer te gaan. 



Geen opmerkingen: