dinsdag 2 december 2014

Differentiëren organiseren!!

In de klas moet differentiëren een routine en gewoonte zijn. Je kan niet meer zonder.
De organisatie hiervan is natuurlijk een andere zaak.
Sinds ik vorig schooljaar gestart ben als 'echte' juf heb ik mijn draai wat gevonden.
Waarschijnlijk bestaan er nog honderden top- ideeën, maar momenteel werkt dit heel goed voor mij.

Ik heb verschillende gekleurde papieren waar velcro's op kleven. Op de achterkant kleven magneten waardoor de papieren makkelijk aan het bord blijven hangen. Op de velcro's kleef ik nummers (de klasnummers waar op de achterkant de andere kant van de velcro kleeft).
Wanneer de banken in groepjes staan, leg ik in elke groep een gekleurde bol. Zo weten de lln. onmiddellijk waar ze moeten gaan zitten wanneer ik de papieren op het bord hang.

Mijn lln. zijn dit zo gewoon. Op 2 minuten hebben ze alle banken in groepjes geschoven en zitten ze aan de juiste bank. Het is echt een kwestie van oefenen en aanleren. Na een tijdje lukt het vanzelf. Vorig jaar gaf ik les in het eerste leerjaar en daar ging het ook.
Deze manier van organisatie biedt vele mogelijkheden. Vaak werk ik met heterogene groepen die na de instructie zelfstandig aan de slag moeten. Een ander groepje wordt de miniklas die ik begeleid.
Maar je kan ook werken met homogene groepen of ....
Handig hieraan vind ik dat ik thuis wanneer ik mijn lessen aan het voorbereiden ben, kan nadenken over de beste opstelling. In de klas is mijn organisatie heel snel klaar omdat dit systeem zo eenvoudig is.

Ook voor een doorschuif- hoekenwerk maak ik gebruik van mijn 'differentiatie-papieren/methode'. In elke hoek is een andere opdracht. Ik leg in de verschillende hoeken een gekleurde bol. Op het bord zien de lln. bij het binnenkomen in welke hoek ze moeten starten. Na een belsignaal moeten ze doorschuiven naar de volgende hoek (aan het bord staat visueel voorgesteld naar welke hoek (kleur bol) ze moeten doorschuiven).


Ik vind dit echt een hele handige manier en voor mij en mijn kids werkt het super. In het begin moet je tijd investeren in de uitleg en het goed met hen oefenen. Maar na enkele keren lukt het vanzelf en win je heel veel tijd door de vlotte organisatie! :)

P.S. Heb je leuke andere tips? Laat het zeker weten. Ik wil steeds bijleren ;)

5 opmerkingen:

Karlijn Verheyen zei

Begrijp ik het goed dat je elke les/dag andere groepen maakt voor je differentiatie?

lise zei

Niet elke les via deze papieren. Als het basis differentiatie is met enkel een miniklas, dan laat ik hen de banken in groepjes schuiven via 'klap klap' en dan zeg ik gewoon welke leerlingen bij mij moeten komen zitten en met wie ze moeten wisselen.

Niels Wijnen zei

Kan je eens een voorbeeld geven welke soort differentiatie je gebruikt bij welk kleur blad? Beetje concreter...? Lijkt me wel tof om te gebruiken

Kim De Backer zei

Super handig en inderdaad gemakkelijk te introduceren. Bedankt!

lise zei

Hallo Niels,
Dat is afhankelijk van wanneer ik de papieren gebruik. De voorbije twee jaren in het eerste leerjaar doe ik elke week een doorschuifcarrousel. Elke hoek heeft dan een kleur en het nummer geeft aan in welke kleur hoek de kinderen beginnen. Door met de nummers te werken kan ik er echt voor zorgen dat er heterogene groepen zijn. De opdrachten in de hoeken variëren. Meestal een leeshoek onder begeleiding van een juf (bijv. toneellezen of fluisterlezen of ...), vaak ook een hoek waar de kinderen per twee een opdracht op de letterdoos moeten doen. Ze moeten dan steeds werken met het kindje dat het nummer heeft naast hen op het blad. Zo ben ik zeker dat het heterogene duo's zijn. Vaak ook een hoekje préteaching of extra inoefening van de leerstof van rekenen samen met een juf en dan vaak ook een hoekje met een schrijfopdracht. Ik gebruik het carrousel het lesuur dat de zorgjuf komt helpen in de klas. Maar eigenlijk kan je er alle kanten mee uit en kan je de bollen echt gebruiken hoe je zelf wil en in de lessen dat jij ze het bruikbaarst vindt.